Serie horizontaal gestuurde boringen Vijfhuizen

ATRON-Engineering is door Reddyn B.V. gevraagd voor de engineering van een serie 20kV/50kV horizontaal gestuurde boringen in het gebied Vijfhuizen. Deze boringen zijn nodig ter uitbreiding van het Liander net en moeten onder andere de N205/N232 nabij Schiphol kruisen.

Uitdagingen en Oplossingen

Bij de uitbreiding van de 20kV/50kV kabelverbinding in Vijfhuizen was alleen technische kennis niet voldoende. In dit geval kwamen er meerdere omgevingsfactoren bij kijken. Door de complexe omgeving, de bestaande ondergrondse infrastructuur en de reeds aanwezige boringen in het gebied, was deze opdracht een mooie uitdaging. Door kennis en expertise hebben we een haalbaar en passend ontwerp gerealiseerd voor Liander N.V.

Gedetailleerde onderzoeken en berekeningen

In het project zijn diverse onderzoeken uitgevoerd door ATRON-Engineering in samenwerking met onderaannemers:

  • Grondonderzoeken: Het analyseren van de bodemgesteldheid om veilige en efficiënte boringen te garanderen.
  • Zettingsberekeningen: Het voorspellen en beheersen van de effecten van grondverplaatsingen onder de Rijkswegen.
  • Kwelsituaties: Het identificeren en beheren van mogelijke wateroverlast situaties.
  • Sterkteberekeningen: Het analyseren en bepalen van de boormachine, krachten en spanningen op de boorstangen, het materiaal, en de ondergrond in combinatie met de voorgeschreven mantelbuizen.

Door het doen van deze uitgebreide onderzoeken en analyses hebben wij een het project succesvol kunnen opleveren.

Expertise en Innovatie

Onze engineers hebben een ontwerp weten te creëren dat rekening houdt met alle uitdagingen in het gebied. Dankzij zorgvuldige planning en geavanceerde kennis van boortechnieken konden we de bestaande infrastructuur respecteren en maximale efficiëntie bereiken ten behoeve van de toekomstig uitvoering.

Samenwerking en Vooruitgang

De samenwerking tussen ATRON-Engineering, Reddyn B.V., en Liander N.V. heeft geleid tot een project dat niet alleen technisch haalbaar is, maar ook bijdraagt aan meer zekerheid van de  infrastructuur en betrouwbaarheid van de energievoorziening in de regio Vijfhuizen.

150kV-kabelverbindingen NTT DATA CENTRE AMS1 – VIJFHUIZEN

Het datacenter van NTT (NTT AMS 1) nabij Schiphol Airport in Rozenburg wordt momenteel van stroom voorzien door een 20 kV-kabelaansluiting. Door de toenemende vraag naar stroom, veroorzaakt door een uitbreiding van het datacenter, moet deze aansluiting worden opgewaardeerd naar een 150 kV-kabelaansluiting vanaf het 380 kV / 150 kV-onderstation Vijfhuizen van TenneT. De lengte van de nieuwe 150 kV-kabelaansluiting is ongeveer 14,5 km, waarvan 9,4 km wordt aangelegd middels in totaal twintig HDD’s (horizontaal gestuurde boringen).

Werkzaamheden

ATRON-Engineering heeft met Energy Solutions, expert op het gebied van elektrische energietechniek, de volgende aspecten gerealiseerd:

  • Haalbaarheidsstudie voor de 150 kV-kabelaansluiting tussen TenneT’s 150 kV-onderstation Vijfhuizen en de projectlocatie. Drie alternatieve kabelroutes werden voorgesteld en voor één optie werd een basis- en gedetailleerd ontwerp gemaakt.
  • Evaluatie van een tweede of redundante 150 kV-kabelaansluiting tussen TenneT’s 150 kV-onderstation Rozenburg Zuid en de projectlocatie.
  • Systeemontwerp van de 150 kV-kabelaansluiting.
  • Civiel routeontwerp inclusief HDD-ontwerp en bodemonderzoeken.
  • EMC-invloedstudie.
  • Vergunningaanvragen en overeenkomsten voor het recht van overpad, bodemonderzoeken etc.
  • Opstellen van de technische aspecten van het contract, civiele en kabelaanbestedingsdocumenten voor de 150 kV-kabelaansluiting.
  • Aanbesteding van de werken voor de levering en installatie van de kabels.

Horizontaal gestuurde boring drinkwaterleiding Roosendaal

In opdracht van Evides Waterbedrijf heeft ATRON-Engineering de engineering verzorgd van een horizontaal gestuurde boring waarmee de spoorbaan tussen Roosendaal en Vlissingen is gekruist.

Om aan de toenemende vraag van drinkwater te blijven voldoen heeft Evides in 2024 ruim 10km nieuwe transportleiding aangelegd in de omgeving van Roosendaal. De leiding heeft diameter van 1400mm en is aangelegd in de leidingenstraat van LSNed. LSNed is een leidingtracé tussen Rotterdam en Antwerpen waarin ruim 1400 kilometer aan leidingen aanwezig is in beheer van verschillende nutsbedrijven. In het tracé waren enkele belangrijke kruisingen te realiseren met o.a. de A58 en  de spoorbaan, beheerd door Prorail, tussen Roosendaal en Vlissingen.

Haalbaarheidsstudie             

In het begin van 2023 benaderde Evides Waterbedrijf ATRON-Engineering met de vraag een haalbaarheidsstudie te verrichten naar de mogelijkheden om de spoorbaan in het tracé te kruisen. In deze haalbaarheidsstudie is o.a. gekeken naar de beschikbare ruimte, aanwezige kabels en leidingen, bodemopbouw, regelgeving en de mogelijke risico’s. De resultaten van de haalbaarheidsstudie zijn vervolgens besproken met ProRail en LSNed. Naar aanleiding daarvan is geconcludeerd dat de realisatie van een horizontaal gestuurde boring de beste optie was.

Afstemming stakeholders

Op basis van de haalbaarheidsstudie heeft ATRON-Engineering afstemming gehad met LS-Ned en ProRail waarna de daarbij behorende plannen en berekeningen zijn opgesteld waarmee de benodigde vergunningen zijn verkregen.

Definitief ontwerp

Om aan de wensen en eisen van de stakeholders te voldoen, en de risico’s ten aanzien van eventuele schade aan de spoorbaan te minimaliseren, is uiteindelijk een ontwerp opgesteld waarbij de stalen drinkwaterleiding het spoor kruist op een diepte van 32m. Om deze diepte te kunnen behalen is de totale lengte van de horizontaal gestuurde boring 760 meter geworden.

Vervolgens heeft ATRON-Engineering de benodigde berekeningen en plannen opgesteld ten behoeve van de vergunningaanvraag, en de benodigde vergunning bij ProRail aangevraagd.

Toezicht

Door de complexiteit van deze horizontaal gestuurde boring heeft Evides ATRON-Engineering gevraagd om ook tijdens de uitvoeringsfase betrokken te blijven.

Na oplevering van het definitief ontwerp zijn de benodigde besteksdocumenten opgesteld en zijn samen met Evides de werkplannen van de aannemer beoordeeld.

Tijdens de boorwerkzaamheden heeft ATRON-Engineering toezicht gehouden op de uitvoering van de werkzaamheden. In het voorjaar van 2024 is de horizontaal gestuurde boring succesvol uitgevoerd door de aannemer.

50kV-kabelverbinding Goes de Poel

ATRON-Engineering heeft in opdracht van Stedin de aanleg van een tweetal 50kV-kabelverbindingen voorbereid. Op de locatie is tussen station Goes-de-Poel een oude 50kV oliedrukkabelverbinding aanwezig welke vervangen moest worden.

ATRON-Engineering heeft het ontwerp verzorgd voor de aanleg van de nieuwe 50kV-kabelverbindingen en het verwijderen van de bestaande verbinding(en). Daarbij zijn ook alle conditionerende onderzoeken uitgevoerd en is het bestek voor de realisatie en uitvraag van de werkzaamheden opgesteld.

Namens Stedin heeft ATRON-Engineering na de voorbereidingsfase en gunning van de werkzaamheden aan de civiele aannemer, de opdracht ontvangen voor het houden van vaktechnisch toezicht en directievoering op het project.

Gedurende de uitvoering van de werkzaamheden zijn wij vrijwel dagelijks aanwezig geweest, hielden we toezicht of de werkzaamheden conform bestek werden uitgevoerd, en waren we het aanspreekpunt voor de civiele aannemer, Stedin en andere betrokken stakeholders.

De werkzaamheden vonden plaats in landbouwpercelen, op terreinen van Stedin en TenneT waarbij ook onder aanwezige hoogspanningslijnen werd gewerkt.

20kV kabelverbindingen Zuidplaspolder, Zevenhuizen

In opdracht van TenneT en namens Qirion heeft ATRON-Engineering de engineering uitgevoerd voor de engineering van een aantal horizontaal gestuurde boringen voor de realisering van een zestal 20kV-middenspanningsverbindingen tussen onderstation Zevenhuizen en toekomstig onderstation Zuidplaspolder. 

Horizontaal gestuurde boringen

Qirion is momenteel bezig met de voorbereiding van de aanleg van deze 20kV-kabelverbindingen bestaande uit 6x3x630Al. Ten behoeve van de aanleg voor deze 20kV-kabelverbindingen is de realisatie van diverse horizontaal gestuurde boringen noodzakelijk, variërend in lengte tussen 43 t/m 720 meter. Deze horizontaal gestuurde boringen kruisen onder meer Rijkswegen, Provinciale wegen, watergangen, spoorwegen en bestaande kabels en leidingen. 

Bijzondere aandacht voor kwelgevoeligheid

Daarbij heeft ATRON Engineering op diverse locaties geotechnisch onderzoek laten uitvoeren. Op basis van al deze gegevens zijn voor de diverse locaties boor-/werkplannen opgesteld door ATRON-Engineering met daarin de bijbehorende sterkte- en mud-drukberekeningen en terreinindelingen voor de overleggen met de betrokken stakeholders. Hierbij is in het bijzonder aandacht besteed aan de kwelgevoeligheid van het gebied en de kans op kwel via de boortunnels van de nog te realiseren horizontaal gestuurde boringen. Door ATRON-Engineering is een werkmethode bepaald en een werkplan opgesteld voor de realisatiefase. 

Contact met stakeholders

In de loop van de werkzaamheden zijn er diverse contacten gelegd met betrokken stakeholders zoals perceeleigenaren, kabel- en leidingeigenaren, Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, Gemeente Zuidplas en het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.

Tijdig bijsturen

Tijdens de werkzaamheden hebben er wekelijks voortgangsoverleggen plaatsgevonden tussen Qirion en ATRON-Engineering waarin de status van de werkzaamheden en opgestelde documenten door middel van Teams-meetings zijn besproken. In verband met de complexiteit van het gebied en veranderende uitgangspunten kon hierdoor in het gehele systeemontwerp waar dat nodig was steeds tijdig worden bijgestuurd. 

Evaluatie

Na oplevering van de stukken is er een gezamenlijke evaluatie geweest tussen Qirion en ATRON-Engineering waaruit naar voren kwam dat de werkzaamheden met betrekking tot de tracé engineering voor deze zes 20kV kabelverbindingen naar tevredenheid van Qirion zijn opgeleverd.

Aanleg Drinkwatertransportleiding Bodegraven – Woerden

Drinkwaterbedrijf Oasen realiseert in de periode 2021 – 2024 een reconstructie van de drinkwatertransportleiding tussen Bodegraven en Woerden. De huidige staat van de bestaande PVC transportleiding is op sommige delen dermate slecht dat is gekozen om het gehele tracé, met een lengte van zo’n 7,8 kilometer, te vervangen door een DN500 stalen medium voerende leiding. 

3 deelprojecten

Oasen heeft ATRON-Engineering opdracht verstrekt voor de tracé engineering, verdeeld in drie deelprojecten. In samenspraak met Oasen heeft ATRON-Engineering een DO (definitief ontwerp) opgesteld voor in totaal 12 horizontaal gestuurde boringen van DN500 staal. 

Inzicht in de grondgesteldheid

Voor dit project heeft ATRON-Engineering het geohydrologisch en geotechnisch onderzoek afgestemd, begeleid en uitgevoerd. Door het geohydrologisch onderzoek is er inzicht ontstaan in de kenmerken van het grondwater, zoals de stromingsrichting en -snelheid maar bijvoorbeeld ook in de doorlatendheid van de ondergrond. Het geotechnisch onderzoek daarentegen geeft een beeld van de samenstelling en opbouw van de ondergrond. Gezien de grondgesteldheid van dit gebied is ervoor gekozen om het tracé zo veel mogelijk te realiseren middels horizontaal gestuurde boringen.

Vergunningen en (werk)tekeningen

De diverse documenten ten behoeve van de vergunningsaanvraag voor de drinkwatertransportleiding zijn door ATRON-Engineering verzorgd. Daarvoor zijn er verschillende gesprekken geweest met de betrokken stakeholders. Naast het opstellen van het DO en het vergunning gereed maken heeft ATRON-Engineering de ZRO (Zakelijk Recht Overeenkomsten) voorbereid voor de rentmeester. Ook zijn er diverse (werkterrein)tekeningen opgesteld voor afstemming met particuliere eigenaren.

Bijzonderheden van het project

  • Vooroverleg betrokken stakeholders.
  • Uitvoeren geohydrologisch en geotechnisch onderzoek.
  • Opstellen van DO (Definitief ontwerp).
    • Totale lengte tracé ca. 7,8 kilometer.
  • Ontwerp Horizontaal gestuurde boringen.
    • Totaal 12 horizontaal gestuurde boringen DN500 staal.
  • Voorbereiden ten behoeve van zakelijk recht overeenkomsten.
  • Opstellen van werkterreintekeningen en zakelijk recht tekeningen.
  • Vergunning gereed maken ten behoeve vergunningsaanvraag.

Aanleg drinkwatertransportleiding Breda-Dorst 

In opdracht van Brabant Water heeft ATRON-Engineering B.V. de engineering verzorgd van diverse sleufloze kruisingen voor de aanleg van een drinkwatertransportleiding met een diameter van 700mm tussen Breda en Dorst. 

Ontwerpen en vooronderzoeken

Onderdeel van de tracé engineering was het ontwerpen van een open/gesloten frontboring voor de kruising van de spoorbaan Breda-Tilburg. Daarnaast zijn er op een viertal locaties horizontaal gestuurde boringen ontworpen, variërend in lengte van 240 tot 750m, voor de kruising van waterpartijen en wegen waaronder de Rijksweg A27. 

Aanleg drinkwatertransportleiding Breda-Dorst

Voor de engineering zijn diverse geotechnische vooronderzoeken uitgevoerd. Hierbij zijn verschillende berekeningen opgesteld zoals erosiekrater- en veiligheidszoneberekeningen maar ook zettings- en stabiliteitsanalyses. 

Tekeningen

Tevens zijn diverse terreinindeling tekeningen en opsteltekeningen uitgewerkt die een indicatie geven voor de werkterreinen die tijdens het aanleggen van de drinkwatertransportleiding benodigd zijn. Deze tekeningen zijn door Brabant Water gebruikt voor de afstemming met particulieren en andere stakeholders. 

Afstemming stakeholders

Door ATRON-Engineering is er ook overleg gevoerd met de belangrijkste stakeholders zoals ProRail en Rijkswaterstaat. Door de werkzaamheden voorafgaand aan het vergunningentraject goed af te stemmen kon er op deze wijze zorg voor gedragen worden dat het verkrijgen van de benodigde vergunningen geen vertraging op zou lopen. 

Opstellen werkplannen

Aansluitend zijn de werkplannen opgesteld die nodig zijn voor de vergunningsaanvraag van de werkzaamheden en het opstarten van de procedure in verband met de aanbesteding richting de civiele aannemer(s). 

De werkzaamheden zijn naar tevredenheid van de Brabant Water opgeleverd. 

Kabels en leidingen verleggen in de Krimpenerwaard (KIJK)

Door klimaatverandering stijgt het waterniveau van de zee en komen in rivieren vaker hoge waterstanden voor. Zo ook in de Hollandse IJssel. Het Hoogheemraadschap van Schieland gaat dan ook langs de Hollandse IJssel de dijken verhogen en versterken; het project KIJK. Hiervoor moet men kabels en leidingen verleggen. KIJK staat voor Krachtige-IJsseldijken-Krimpenerwaard. Om precies te zijn gaat het om het gebied tussen Krimpen aan den IJssel en Gouderak. 

Tracé van 7,5 kilometer

Om de dijk te kunnen versterken en verhogen is het nodig om de kabels en leidingen zoveel als mogelijk te verleggen. Hiervoor hebben een aantal partijen de handen ineen geslagen: Stedin, Oasen, Gemeente Krimpenerwaard en Glasdraad. Deze partijen werken samen onder de noemer SOK partijen. Deze partijen hebben ATRON-Engineering opdracht gegeven om te ondersteunen in de VO- en DO-fase van het project waarbij wij de complete tracé engineering verzorgen.

Samengevat dienen de kabels en leidingen over een lengte van ongeveer 7,5 kilometer te worden aangepast of verlegd. Het gaat hierbij om een waterleiding (Oasen), gasleiding, middenspannings- en laagspanningskabels (Stedin), een persleiding (gemeente Krimpenerwaard) en een glasvezelverbinding (Glasdraad).

kabels en leiding verleggen

Voor het grootste gedeelte worden de kabels en leidingen in een alternatief tracé gelegd. ATRON-Engineering verzorgt het VO en DO van dit tracé. Daarnaast begeleidt ATRON-Engineering het technisch team van de SOK-partijen om alle facetten van het ontwerp te kunnen waarborgen. In de overleggen met het Hoogheemraadschap vertegenwoordigt ATRON-Engineering de technische standpunten van de SOK-partijen richting het Hoogheemraadschap. 

Het tracé loopt voor het grootste gedeelte door private percelen wat inhoudt dat er voor de werkzaamheden zakelijk recht dient te worden gevestigd en er bewonersavonden zijn georganiseerd. Tijdens deze avonden heeft ATRON-Engineering het ontwerp gepresenteerd en de vragen en opmerkingen van de bewoners geïnventariseerd. Deze zaken zijn uiteindelijk weer in het ontwerp verwerkt.

Kostenraming en zakelijk recht

De vervolgstappen in het traject zijn het opstellen van de kostenramingen voor diverse varianten en voor de verschillende netbeheerders en daarna het uitwerken van het DO. Parallel hieraan zullen de benodigde zakelijk rechten worden gevestigd.

Aanbesteding en toezicht in de uitvoeringsfase

Uiteindelijk zal ATRON-Engineering ook de stukken rondom de aanbesteding in samenwerking met de netbeheerders verzorgen. Waar nodig wordt in de uitvoeringsfase ook toezicht gehouden op de uitvoering van het verleggen van de kabels en leidingen. 

Haalbaarheidsstudie warmtenet aanleg Maastricht

Zoals zoveel steden is ook Maastricht op zoek naar manieren om de stad ‘groener’ te maken. Voor ruim 6.500 panden in de binnenstad wordt naar een duurzaam alternatief voor aardgas gezocht en voeren we een haalbaarheidsstudie warmtenet uit. In opdracht van de gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht en Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) onderzoekt ATRON-Engineering in samenwerking met Geonius de complexe ondergrond van de stad en de mogelijkheden voor het aanleggen van een warmtenet.

Klimaatakkoord

De gemeente gaat deze uitdaging aan wegens de energietransitie die verplicht gesteld wordt vanuit het Klimaatakkoord. Het doel is om tegen 2050 ruim zeven miljoen woningen en één miljoen gebouwen in Nederland te verwarmen met duurzame warmte en te voorzien van duurzaam opgewekte elektriciteit.

De uitdaging

Het centrum van Maastricht bestaat uit vele monumentale panden. Een warmtenet kan een geschikte en duurzame oplossing zijn, maar de aanleg hiervan brengt uitdagingen met zich mee. Het is wat er onder de grond ligt dat voor moeilijkheden zorgt. In de ondergrond van Maastricht liggen veel kabels en leidingen en mogelijk zelfs archeologische resten.

Samenwerking met Geonius

Samen met Geonius onderzoekt ATRON-Engineering of het realiseren van een warmtenet voor Maastricht mogelijk is. ATRON-Engineering is gespecialiseerd in de aanleg van leidingen en neemt het technisch ontwerp en de tracé engineering van het project op zich. Geonius neemt de vooronderzoeken en de project- en ontwerpleiding voor haar rekening. Dit alles samen vormt de haalbaarheidsstudie. 

Bron: Geonius

De rol van Geonius

Voor dit project werken de afdelingen Infra, Archeologie, Milieu, Ecologie en Geotechniek samen. Ze werken ieder aan hun eigen stukje van de puzzel om alles in kaart te brengen. Naast het in kaart brengen van de knelpunten, is het van belang rekening te houden met eventuele archeologische resten in de grond.  

De afdeling Milieu onderzoekt of en wat voor verontreiniging er in de ondergrond te vinden is middels een bodemonderzoek. Daarbij wordt ook met een NGE bureauonderzoek (Niet Gesprongen Explosieven) gekeken naar eventuele explosieven die nog in de grond zitten. 

Een van de ecologen van Geonius heeft een globale knelpuntenanalyse gemaakt waarin de bestaande flora en fauna, monumentale bomen en beschermde natuurgebieden in de omgeving in kaart zijn gebracht. Vanuit de gemeente is het van belang dat hier goed naar gekeken wordt.

De afdeling Geotechniek brengt een geotechnisch advies uit gebaseerd op een onderzoek naar de geotechnische samenstelling van de ondergrond.

De rol van ATRON-Engineering

ATRON-Engineering is begonnen met een tracé- en haalbaarheidsstudie. Om te bepalen welk tracé de juiste keuze is, wordt er in een GIS omgeving gewerkt waarin alle knelpunten, zoals bestaande kabels en leidingen, oude riolen etc., worden geregistreerd en tweewekelijks geüpdatet worden. 

Daarbij worden meteen adviezen geformuleerd. Met GIS (Geografisch Informatiesysteem) kan data gevisualiseerd, gegenereerd, bewerkt en geanalyseerd worden. De informatie wordt weergegeven in de vorm van (digitale) kaarten of webkaarten (webviewer) zodat het een overzichtelijke presentatie van de data vormt. In GIS kunnen ook de opdrachtgevers eenvoudig de voortgang volgen. 

Eén adviesrapport

Alle onderzoeken samen vormen het vooronderzoek, wat gebundeld wordt tot één adviesrapport voor de opdrachtgevers. Om ervoor te zorgen dat er niks mist in het vooronderzoek, organiseren we samen met de Gemeente, watermaatschappijen en Enexis workshops om informatie in te winnen en ervaringen uit te wisselen met het werken in Maastricht. Dit zorgt voor een compleet plaatje waarop een weloverwogen keuze voor een warmtenet gebaseerd kan worden.

Verlegging middenspanningsverbindingen N211 Wateringen

In opdracht van Westland Infra Netbeheer heeft ATRON-Engineering B.V. werkzaamheden verricht voor het voorbereiden/engineeren van de verlegging van diverse middenspanningsverbindingen rondom de N211 in Wateringen.

De N211 Wippolderlaan ligt tussen de A4 en de N222 (de Westlandroute genoemd) en is een belangrijke verbindingsweg tussen Greenport West-Holland en Den Haag Zuidwest. Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren gaat Provincie Zuid-Holland een grote reconstructie uitvoeren waarbij er o.a. een extra rijstrook wordt aangelegd in beide richtingen en de bestaande kruispunten worden vervangen voor ongelijkvloerse kruisingen. Tevens worden er extra maatregelen genomen tegen licht- en geluidshinder voor de omgeving.

Uitgangspunten en knelpunten

Westland Infra heeft in het gebied meerdere belangrijke middenspanningsverbindingen liggen. Om de reconstructie van de N211 mogelijk te maken dienen deze verlegd te worden zodat deze de werkzaamheden van de Provincie niet belemmeren, en nog belangrijker, deze niet beschadigd kunnen worden tijdens de werkzaamheden. Daarnaast moeten de middenspanningsverbindingen in de toekomst ook bereikbaar blijven voor het geval er reparaties nodig zijn.

Westland Middenspanningsverbindingen

Voor deze werkzaamheden heeft ATRON-Engineering eerst een knelpuntenstudie verzorgd waarbij er aan de hand van het toekomstige ontwerp van de N211 Wippolderlaan een analyse is gemaakt van de te verleggen verbindingen. Aan de hand van deze studie is de tracé engineering opgestart waarbij een voorlopig ontwerp is opgesteld zodat er afstemming met de diverse stakeholders kon plaatsvinden.

Gesprekken met stakeholders

Vanwege de omvang van het project is ATRON-Engineering constant betrokken geweest bij de gesprekken met stakeholders zoals de gemeente Westland, het Hoogheemraadschap van Delfland, de Provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en de andere kabel- en leidingeigenaren in het gebied. Aan de hand van deze gesprekken is er uiteindelijk een definitief ontwerp opgesteld waarbij Westland Infra voorafgaand aan de reconstructie van de N211 de middenspanningsverbindingen in het gebied kan verleggen zodat deze geen risico lopen tijdens de werkzaamheden aan de N211. Daarbij is er ook rekening mee gehouden dat er voldoende ruimte blijft voor andere kabel- en leidingeigenaren om hun verbindingen te verleggen.

Kant en klaar opgeleverd

ATRON-Engineering heeft voor dit project het definitief ontwerp (DO) opgesteld en ook de noodzakelijke horizontaal gestuurde boringen geëngineerd en de hiervoor benodigde berekeningen en werkplannen opgesteld. Alle stukken zijn kant en klaar opgeleverd zodat deze door Westland Infra direct aan de noodzakelijke vergunningsaanvragen konden worden toegevoegd.

De werkzaamheden zijn naar tevredenheid van Westland Infra Netbeheer opgeleverd.

Onze opdrachtgevers

Onze opdracht-gevers

  • ATRON-Engineering B.V. is actief in de Benelux. Onze klanten zijn aannemers, netbeheerders, particulieren, bedrijven en overheden allen voornamelijk actief in de ondergrondse infra.

  • Onze klanten kunnen bij ons terecht voor alle soorten vraagstukken t.a.v. ondergrondse infra. Van het engineeren van sleufloze kruisingen tot en met het uitwerken van een compleet kabel- of leidingtracé incl. alle bijbehorende berekeningen en onderzoeken. Daarnaast ondersteunen wij onze klanten in zowel de voorbereiding als uitvoeringsfase van een project. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen of bent u opzoek naar advies, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • ATRON-Engineering B.V. is opgericht in 2015. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een bekend ingenieursbureau in de markt. Met onze vestigingen in Werkendam en Bodegraven hebben wij een landelijke dekking. Ons team bestaat uit mensen uit de praktijk. Dat wil zeggen dat al onze medewerkers hun roots in de aannemerij hebben liggen of hier ervaring hebben opgedaan. Op deze wijze benaderen we onze werkzaamheden met een praktische blik. Ons doel is om een maakbaar ontwerp te realiseren en onze opdrachtgevers te voorzien van passend advies.

    ATRON-Engineering Werkendam
    ATRON-Engineering Bodegraven